Маркетинг

Перш ніж відкрити бізнес, дізнайтеся, чи буде ваш продукт продаватися. Як провести дослідження ринку?

Підприємці часто настільки захоплені власними ідеями, що можуть втратити об’єктивність в оцінці перспектив свого продукту або бізнесу загалом. Замість того щоб витратити час на ретельне планування і дослідження, вони часто поспішають витрачати цінні фінансові ресурси на несфокусовані або нецільові дії.

Чи є інтерес до продукту або послуги, які ви хочете продати? Чи насичений ринок і в якій мірі? Хто ваші покупці, чому вони будуть купувати саме ваш продукт? Чи достатньо відрізняється ваш продукт від продукту конкурентів? Це ті важливі запитання, які повинен поставити собі власник до початку запуску бізнесу або виведення нового продукту.

Саме маркетингові дослідження допоможуть з’ясувати це, визначити потенціал вашої бізнес-ідеї, зрозуміти особливості поведінки споживачів, зокрема культурні, соціальні та особисті фактори, що впливають на їх вибір.

Як це зробити, якщо ви не розумієте, з чого почати? Є як мінімум чотири способи отримати цінну маркетингову інформацію, провівши дослідження ринку як самостійно, так і з залученням зовнішніх партнерів.

1. Проведіть дослідження конкурентів

Перш ніж ви почнете витрачати ресурси на рекламу, проведіть аналіз ринку і своєї цільової аудиторії. Один із найпростіших способів це зробити — проаналізувати компанії, що пропонують аналогічні продукти або послуги. Вивчаючи те, що вони роблять, ви можете побачити, що працює, а що ні, як, де, по яких каналах просувають свої продукти конкуренти, які маркетингові інструменти використовують.
Покроковий алгоритм:

  • визначте ключових конкурентів (не більше 5—7);
  • визначте мету аналізу та виберіть характеристики, важливі для порівняння (наприклад, стратегії, позиціювання, споживчі сегменти, продуктовий портфель, ціни);
  • зберіть дані в матрицю;
  • зробіть висновки про сильні й слабкі сторони конкурентів, вільні ніші, успішні стратегії та інструменти продажу і просування.

2. Проведіть аналіз потенційних клієнтів

Дізнайтеся, що клієнти думають про ваші продукти або послуги, провівши онлайн-опитування, телефонні інтерв’ю або фокус-групи.
Покроковий алгоритм:

  • сформулюйте гіпотезу про ваших цільових споживачів, опишіть їхні характеристики — демографічні, поведінкові;
  • виберіть канал (онлайн/офлайн) і спосіб отримання даних (опитування, інтерв’ю, фокус-група), переконайтеся, що вони охоплюють саме вашу цільову аудиторію;
  • проведіть опитування;
  • проведіть аналіз даних і зробіть висновки, яку цінність може дати ваш продукт вашій цільовій аудиторії і як її правильно сформулювати і донести.

3. Купіть дані експертних досліджень ринку

Іноді потрібно занадто багато ресурсів, щоб отримати всі необхідні дані самостійно. В такому разі доцільно звернутися в компанію, що спеціалізується на дослідженнях ринку. Такі компанії можуть надати вам цінні дані, збір яких потребував би величезних грошей. Як правило, вони регулярно з певною періодичністю проводять дослідження обраних сегментів ринку. Важливо переконатися, що компанія має експертизу саме у вашій галузі. Недоліки таких досліджень — ви можете не отримати потрібні вам дані для певного географічного регіону або окремого ринку/продукту, висновки вам доведеться робити самостійно.

4. Найміть дослідницьку компанію

Найбільш правдивий і точний аналіз ринку саме вашого продукту/послуги, вашої цільової аудиторії можуть зробити дослідницькі компанії. Вони не тільки нададуть вам повний аналіз ринку, але і порекомендують найбільш підхожий тип дослідження, допоможуть розрахувати статистично перевірену вибірку, розробити анкети, якісно провести збір та аналіз даних, а також підготують висновки й рекомендації. Єдиний недолік таких досліджень — досить висока вартість.

Як вибрати дослідницьку компанію, скласти правильне ТЗ, провести тендер і на що потрібно звернути особливу увагу, читайте в наступній статті.
А взагалі радимо вам використовувати всі доступні джерела для пошуку інформації, наприклад: дані аналітичних агентств, галузевих асоціацій, галузеві та споживчі публікації, форуми та блоги, галузеві виставки та конференції.

Пам’ятайте: чим більше ви зробите перед запуском бізнесу, тим менше вам доведеться переробляти після і тим менш болісними будуть помилки. Вдалого зльоту!

Вернуться к списку