Менеджмент

Життєвий цикл компанії. Визначте, де саме перебуваєте ви

Кожна компанія, незалежно від її розміру, проходить етапи свого становлення. Згідно з методологією всесвітньо відомого бізнес-експерта Іцхака Адізеса, цикл розвитку компанії співзвучний з життєвим шляхом людини. Тобто компанія так само послідовно проходить всі стадії свого існування: народження, дорослішання, розквіт, зрілість і занепад.

Всі стадії розвитку мають певні ознаки. Розуміючи, на якому відрізку свого життя знаходиться ваша компанія, ви побачите проблеми й ризики, притаманні саме цьому етапу. Спираючись на це, ви зможете вибудувати подальшу стратегію розвитку компанії, впроваджуючи заходи, які допоможуть їй повернутися або залишатися на сприятливій стадії життєвого циклу.

Розглянемо ці етапи, основні характеристики та ризики, властиві кожному з них.

Залицяння

На цьому етапі існує поки тільки ідея. Щоб вона мала можливість отримати розвиток і втілитися в життя, носію (засновнику) важливо формувати до неї прихильність, як внутрішню (власну), так і зовнішню (людей, які будуть пов’язані з вашим майбутнім бізнесом). У цій стадії важливі:

  • Глибока мотивація засновника;
  • Його віра в успіх;
  • Чіткі відповіді на основні питання: “Навіщо ми це робимо?”, “Що конкретно ми робитимемо?”, “Хто саме це буде робити?”, “Для кого?”, “Як ми це зробимо?”, “Коли ми це Зробимо?”

Народження компанії можливе тільки за умови, якщо і засновник, і оточення (майбутні партнери, інвестори, колеги) мають стійку прихильність і приймають можливі ризики.

Ризик

Надмірна прихильність носія ідеї, яка заважає розглянути її об’єктивно, в межах існуючої реальності.

Дитинство немовляти

Компанія знаходиться на початковому етапі становлення, вимагає розробки продукту і початку його реалізації – продаж.

Ця стадія характеризується орієнтацією на вдосконалення продукту і процесу виробництва, пошуку шляхів збуту, централізованість управління і тісними міжособистісними зв’язками. Період вимагає постійних грошових вливань і надмірних зусиль з боку керівного складу компанії. Важка праця на майбутній результат – ознака цього етапу.

Ризик
Втрата ентузіазму, нескінченне доведення продукту до досконалості, матеріальні проблеми, передчасне делегування повноважень.

Дитинство “Давай-давай”

Ваш малюк підріс і почав формуватися як особистість. Ідея починає працювати: налагоджуються процеси виробництва і канали збуту, прибуток стає стабільним, компанія зростає і розвивається.

Ризик
Цей період, не дивлячись на його райдужність, має “підводні камені”. Часто за першими успіхами приходить оманливе відчуття невразливості. Як наслідок – відсутність фокусу і розстановки пріоритетів. Власник може приймати дуже ризиковані, непродумані рішення. На цьому етапі важливо продовжувати зміцнювати позиції вашого бізнесу, рухатися послідовно і рівномірно.

Юність

“Друге народження’ компанії. У цей період енергію руху задає вже не тільки засновник, а й люди, що працюють з ним пліч-о-пліч. Компанія зростає, дорослішає і потребує систематизації й формалізації бізнес-процесів, формування місії, розумного розподілу управлінської влади.

Ризик
Найпоширенішою проблемою є внутрішні конфлікти. Засновник повинен перерозподілити управлінські функції, делегувавши більшу частину своїх повноважень. Не всім дається це легко. До того ж старожили погано сприймають зміни в організаційних процесах, чинять опір ім. Втрата працівників, які стояли біля першоджерел, надмірна амбітність керівного складу, відсутність спільного бачення і цілі – ці та подібні проблеми можуть привести до розпаду компанії.

Ранній розквіт

Якщо компанія з честю витримала всі попередні випробування, то в її історії настає “золоте століття” – етап, який характеризується майже повною відсутністю проблем.

Ознаки раннього розквіту:

  • Чітка структура компанії;
  • Зростання прибутку і збуту;
  • Спільне бачення цілей, ефективна командна робота;
  • Функціональність внутрішніх структур;
  • Розумно розставлені пріоритети.

Головним завданням на цьому етапі є якомога більше часу залишитися в цьому стані, підтримуючи зростання і розвиток компанії.

Спад або Пізній розквіт

Стабільність компанії досягає апогею.
Водночас на цьому етапі можуть з’явитися перші ознаки старіння компанії, які проявляються в систематичному зниженні прибутку. Гарний стан справ і відсутність насущних проблем можуть приспати пильність керівного складу, так само як і на стадії “давай-давай”.

Ризик
Якщо компанія стане занадто консервативною і не буде помічати ознак спаду, то рано чи пізно вона наблизиться до наступних етапів.

Аристократизм і бюрократизація

Навіщо прагнути до змін при стабільності?
Таке питання є основною проблемою в компаніях, які пройшли певний шлях розвитку.
Тут на перше місце виходять особисті інтереси співробітників, які звикли до “теплого місця” і не хочуть докладати зайвих зусиль. У компанії втрачається загальний запал, прагнення до досягнень і взяття нових вершин.

Відданість традиціям, фокусування на колишню велич, зниження планки зростання, формалізаторство й ультраконсерватизм – всі ці недоліки з часом приведуть компанію до занепаду.

Ризик
При спробі розібратися з проблемами часто починаються внутрішні конфлікти – “полювання на відьом”. Співробітники, замість пошуку спільного шляху виходу з кризи, шукають “крайнього” і звинувачують один одного. Колектив компанії охоплює загальна параноя.

Смерть

Власники компанії розуміють, що всі зусилля марні. Немає ресурсів – ні фінансових, ні енергетичних. Прихильність до компанії у всіх співробітників, незалежно від їх статусу, дорівнює нулю.

Розглянувши свою компанію більш детально, ви зможете зрозуміти, на якому етапі життєвого циклу вона знаходиться. Усвідомлення проблем, притаманних кожній стадії, надасть вам перевагу в їх подоланні. Головне – розуміти, які саме механізми розвитку можна застосувати, щоб ваше дітище мало можливість якомога довше залишатися в стадії розквіту.

Будьте сміливими й усвідомленими. Моніторте внутрішні процеси в компанії, навіть якщо вам здається, що проблем не існує. Шукайте нові шляхи розвитку і вдосконалення.
Бажаємо вам процвітання!

Вернуться к списку