HR

Мотивація персоналу: матеріальне і нематеріальне стимулювання

Тема мотивації персоналу дуже обширна і глибока – вам це скаже будь-який досвідчений HR-менеджер.

Подумайте самі, адже люди настільки різні! У кожного – свій характер, темперамент, психотип. Кожен має при цьому свою власну шкалу цінностей і, відповідно, своє бачення мотивації.

І що тепер, скажете ви, застосовувати індивідуальний підхід? Так у мене працює 200 осіб, на хвилиночку! Використовувати старий метод “батога і пряника”? Так може, мені взагалі перестати морочитися з цього приводу, а просто платити щоквартальні премії ключовим ефективним співробітникам, без зволікання звільняти незадоволених і влаштовувати корпоративи 3 рази в рік?

Ну що ж, внесімо деяку ясність.

Внутрішній стимул для співробітників дійсно важливий. Він – в деякому роді енергетик, що дає людині можливість працювати краще, викладатися на всі 100% і прагнути до постійного прогресу.
І для того, щоб ваша команда складалася з таких суперлюдей, потрібно знати про види мотивації й вміти успішно їх застосовувати.

Про види мотиваційного стимулювання

Звичайно, справа в грошах! Матеріальне стимулювання

  1. Заробітня платня
    Тут важливі кілька моментів:
  • Алгоритм нарахування. Людина повинна чітко знати, від яких показників залежить розмір її зарплати й надбавок.
  • Індексування окладу. У компаніях з грамотною системою матеріальної мотивації враховують, наприклад, коефіцієнт інфляції та стаж роботи співробітника в організації.
  • Своєчасна виплата. Її затримка підриває довіру до компанії, в рази підсилює невдоволення колективу і відбиває в нього будь-яке бажання працювати.

    2. Бонуси, премії

Необхідно, щоб люди розуміли, за що саме вони отримують грошову винагороду. Грамотно вибудувана система КРІ та об’єктивне преміювання дають співробітникам потужний внутрішній поштовх. Якщо ж бонусна система недопрацьована, а премії видаються “за красиві очі”, чекайте нездорову атмосферу і демотивацію в рядах колективу.

3.Соцпакет

Дуже ефективний елемент непрямого матеріального стимулювання.
Синонімом даного поняття можна вважати турботу компанії про співробітників. І це діє часто краще, ніж “гроші в кишені”.

Медичне страхування, пільгові путівки, навчання і підвищення кваліфікації коштом компанії, оплата абонементів в спортзал, безплатне харчування, службовий транспорт – ці та інші матеріальні блага здатні істотно підвищити лояльність співробітників.

Та хіба щастя тільки в них? Нематеріальне стимулювання

Говорячи про мотивацію, неможливо обійти словом і її емоційну складову.
Людина може кинути навіть дуже високооплачувану роботу з масою додаткових “плюшок”, якщо їй в компанії психологічно некомфортно.

Для цього й існує нематеріальна мотивація. Її видів досить багато, ми наведемо лише деякі з них.

1. Похвала
Важливо, щоб керівник помічав не тільки “косяки”, а й умів похвалити співробітників за хорошу роботу.
Цей метод мотивації тільки здається нескладним.

По-перше, керівник може мати критичні вимоги до себе й оточуючих. “Він просто робить свою роботу”, “Це було не ідеально, за що ж хвалити?”, “Як би корона не виросла” – такі й подібні фрази можна досить часто почути від керівників.

По-друге, у деяких співробітників від постійного визнання їх заслуг начальством справді трапляється “зоряна хвороба”. І такі знаменитості перестають працювати старанно.

Тому важливо бути об’єктивним, знати міру і розуміти, для кого зі співробітників похвала – дійсно потужний стимул.

2. Кар’єрний ріст.
Якщо співробітникам нікуди рости, рано чи пізно вони замислюються про перехід в компанію, де це зростання можливе.

Розуміння, що зміна їх кар’єрного статусу і професійного рівня в кращу сторону – реальна, є чудовою мотивацією.

3. Причетність.
Задоволеність своєю роботою, в будь-якій компанії, неможлива без цього відчуття.

Співробітник, який працює відокремлено, відчуває себе “не у своїй тарілці”, має внутрішній конфлікт між особистими цінностями й цінностями компанії, ніколи не розкриє свій потенціал на 100%.

Причетність – це про єдність. Про віру в спільну мету і згуртовану роботу для її досягнення. Про те, що кожен співробітник компанії, незалежно від посади й рівня окладу, знає, що він – частина команди і його робота важлива і цінна для неї.

Створення такої атмосфери вимагає досить багато моральних зусиль з боку керівного складу та кропіткої роботи HR-відділу. Але це варто того. Моральна причетність дає відчутний матеріальний ефект, адже сумарна продуктивність людей, які мають загальний командний дух, незрівнянно вище, ніж безліч індивідуальних “я просто роблю свою роботу”.

Розглянувши основні види мотиваційного стимулювання, потрібно розуміти, що жоден з них не буде працювати сам по собі.

У будь-якій компанії повинна бути розроблена прозора і зрозуміла кожному співробітнику система мотивації, що включає як матеріальну, так і нематеріальну складові. Не будемо приховувати, що і без негативного стимулювання (догани, фінансові санкції й т. п.) в цій системі не обійтися.

Знаючи “правила гри” і переконуючись в їх підтвердження на ділі, співробітники зможуть легко зорієнтуватися і налаштувати свою роботу так, щоб отримувати від неї максимальну користь. А це, безсумнівно, відіб’ється і на компанії, приносячи їй прибуток і загальний розвиток.

Вернуться к списку